Toerist or not toerist... that's the question - Reisverslag uit Ao Nang, Thailand van Chris Schulte - WaarBenJij.nu Toerist or not toerist... that's the question - Reisverslag uit Ao Nang, Thailand van Chris Schulte - WaarBenJij.nu

Toerist or not toerist... that's the question

Blijf op de hoogte en volg Chris

23 Januari 2014 | Thailand, Ao Nang

Ik denk dat het komt doordat ik, maar ook de andere vrijwilligers, hier al een tijdje zijn. Wij hebben het over "die toeristen". Het gaat dan om de andere duikers op de boot. Deze delen we namelijk met een organisatie die fundives doet. We storen ons wel eens aan de toeristen, maar het heeft ook zijn voordelen. Zo hadden we donderdag de 9e een superdag. Drie duiken en alledrie top. Beginnend met een wrakduik op 28m. Heel bijzonder om door een gangetje van een gezonken schip te zwemmen. Veel vis ook hier. Grote barracudas en een lionfish waren hier de betere vondsten. De tweede duik was op sharkpoint. Helaas zijn hier de laatste jaren nog nauwlijks haaien gespot, ook nu niet. Wel een hele mooie plek. Zicht rond de 20m en mooi koraal. De derde en laatste duik was zo mogelijk nog beter, Anemone reef. En anemonen waren er. Ook hier heel goed zicht. Vissen: een grouper, op zoch niets bijzonders maar wel als deze zeker een meter lang is. Een school inktvissen en een zwanger zeepaardje. Bijgevoegd zit een filmpje met wat clips van deze dag. Verwacht nog geen topmontage, maar wel wat mooie beelden. De groenige kleur die soms zichtbaar is komt door het ontbreken van licht (en dus kleur) op diepte.

Verder deze week op maandag weer een beachcleanup gehad, uiteraard weer de gebruikelijke kilos aan zooi. Ondanks dat we dit strand 2 weken ervoor ookal gehad hadden. Dinsdag researchdives bij phiphi. Voor mij geen beste dag. Na de laatste duik met flinke pijn in een van mijn oren boven gekomen. Verkouden duiken is dus een slecht idee. Volgende dag hierdoor moeten overslaan. Op deze dag werd er gedoken bij Ko Lanta. Hier wordt een poging gedaan om een kunstmatig rif aan te leggen. Wij mochten bekijken of dit lukt. Ik wilde dit erg graag zien, maar helaas. Uiteindelijk heeft eigenlijk niemand het echt gezien. Het zicht was dusdanig slecht dat je met een uitgestrekte arm je eigen hand niet eens kon zien. Daarnaast is het rif nog geen jaar geleden gestart en groeit koraal vrij traag dus was er nog niet veel. Eind van de dag toch maar even bij doktor Somboon (bij de vrijwilligers beter bekend als doktor Sonicboom) langs voor mijn oor. Niks ernstigs, geen infectie oid. Gewoon een beetje het trommelvlies geforceerd. Wel pilletjes gehad. Het is de vraag of deze iets doen. Iedere vrijwilliger die iets met de oren heeft krijgt dezelfde pillen of ze nou hetzelfde probleem hebben of niet. Maargoed, het schept een band zullen we maar zeggen.

Vrijdag weer op een school activiteiten gedaan samen met de community vrijwilligers. Dit keer mocht ik de duikactiviteit regelen. Dit houdt in dat ik kinderen in gebarentaal moest uitleggen dat je prima kan ademen onder water. Mooi om te zien hou sommigen er met de volle overtuiging voor gaan en langer onder willen blijven en anderen nauwelijk hun hoofd in het water willen steken.

Als vrijwilliger krijg ik de mogelijkheid om bijzondere dingen te doen hier. Zo zijn er de dagen op scholen, het turtlecenter en het kunstmatige rif. Allen dingen die je als toerist niet zomaar tegenkomt, maar uiteindelijk blijven wij ook gewoon toeristen. Met een beetje extra, dat wel.

In het weekend heeft het aangezette stukje tand bij een van mijn voortanden besloten mij te verlaten. Na toch zeker 15 jaar op dezelfde plek te hebben gezeten besloot het om nu zonder enige waarschuwing los te komen. Waarom het niet even kon wachten tot ik weer thuis ben weet ik niet.

Maandag weer een beachcleanup. Zelfde strand als de week ervoor, wederom 70kg+ aan troep. Soms vraag ik me af of de beachcleanups functioneel zijn. Vervangende ideeën zijn welkom.

Op woensdag even het ziekehuis bezocht ivm. symptomen die op decrompressieziekte leken. Uitkomst: niks ernstigs, zeer waarschijnlijk een allergische reactie op iets onbekends. Cremepje erop en weg is het.

Duikdagen: geen bijzonderheden, local dives, research, het gaat bijna als werken voelen ;).

Vrijdag terug naar de basisschooltijd: schooltuinen! Op het resort hebben we een aantal bakken gemaakt (lekker zagen en timmeren dus) en hier verschillende kruiden in gezaaid.

In het weekend weer een feestje gevierd en opgeladen voor de "werkweek".

Maandag voor mij geen beachcleanup: jeeeeej. Ik mocht de data vam die researchdives invoeren in de computer. Na 4 keer dezelfde data in verschillende documenten ingevoerd te hebben (ja hier is stroomlijning zeker mogelijk...) nog een middagje vrij.

Dinsdag researchdives op phiphi. Een van de vissen die in het onderzoek zit is de bumphead parrotfish. Deze vinken we alleen zo goed als nooit aan. Vandaag wel, 2 maal. In de categorie bijzondere vondsten dus voorgenoemde.

Woensdag ook weer research. Geen bijzonderheden, op de stroming na dan. Het is toch vreemd om een kant op te zwemmen en de andere kant op te bewegen. Maar wel leuk.

Het heeft even geduurd, maar dit was dan toch echt weer een nieuwe blog :). Gewoon omdat ik het naar mijn zin heb hier en omdat de wifi het niet al te lekker doet de laatste dagen, helaas wat later.
Bijgevoegde foto's en filmpjes kunnen nog ontbreken door matige wifi op locatie. Staan ze er nog niet dan is het de bedoeling dat ze nog komen.

  • 23 Januari 2014 - 10:27

    Sjouke:

    Hoi Chris,

    Mooie verhalen!
    Dat met geen Sharks op Sharkpoint klinkt bekend.
    Wij hebben in December een liveaboard in de Similans gedaan en ook geen haai gezien, waar het 10 jaar geleden echt wemelde van de haaien..
    Klinkt leuk zo'n marine reserve, maar als je 10km verder alles wat beweegt uit zee vist, werkt het niet echt..
    Zonde, want ze helpen op deze manier de (duik) touristen industrie wel erg snel om zeep..

    Welke pilletjes heb je gekregen..phenylephrine hci ?
    (kan bijvoorbeeld van het merk Tiffy zijn, of Nasolin)

    Dat zijn een soort neusdruppels in pilvorm, alles gaat dus beter open, ook de holtes waar neusspray moeilijker komt.. Maar daarmee is je overbelaste trommelvlies nog niet geholpen, dat is net als spierpijn. Het weefsel heeft gewoon tijd nodig om te herstellen.

    Sjouke


  • 01 Februari 2014 - 06:53

    Chris Schulte:

    Ja het is duidelijk dat de situatie hier niet optimaal is. Maar daarom doen wijj hier nu het onderzoek in de hoop meer te weten te komen met de informatie die we verzamelen.

    Wat betreft de pillen, geen idee wat het precies was. Het was bedoelt om het trommelvlies tot rust te brengen. Of het geholpen heeft weet ik niet, ik ben verder gegaan met duiken zonder issues.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Voor de updates van mijn periode in Thailand.

Actief sinds 03 Dec. 2013
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 5179

Voorgaande reizen:

09 December 2013 - 02 Maart 2014

Duikproject Thailand

Landen bezocht: