Winter is coming... - Reisverslag uit Ao Nang, Thailand van Chris Schulte - WaarBenJij.nu Winter is coming... - Reisverslag uit Ao Nang, Thailand van Chris Schulte - WaarBenJij.nu

Winter is coming...

Blijf op de hoogte en volg Chris

15 Februari 2014 | Thailand, Ao Nang

Koud heh? Ja hier ook. Of in ieder geval nu ik hier een tijdje ben. Inmiddels een extra rashguard aangeschaft voor onder mijn wetsuit. Ja het water is 27/28 graden maar toch krijg ik het koud. Ook snachts is het niet altijd even warm.

Vrijdag de 24e op bezoek bij het olifantenziekenhuis om te helpen. Op het moment van het bezoek is er maar één olifant. Dat is goed en slecht nieuws. Goed omdat dit betekent dat er weinig zieke of gewonde olifanten in de omgeving zijn. Slecht, omdat we met veel vrijwilligers zijn en het natuurlijk een overgetelijke ervaring is om met zulke dieren te werken. Gelukkig zijn er op het moment veel vrijwilligers die de betekenis van het woord vrijwilliger niet volledig begrijpen en dus stil en besluitenloos blijven staan als er om hulp gevraagd wordt (soms is dit onwaarschijnlijk irritant, maarja wat doe je eraan). Een olifant die bananen en ananas uit je hand eet en vervolgens netjes stil blijft staan als je desinfecterende crème op zijn wonden smeert is een bijzondere ervaring.

In het weekend weer een feestje gevierd en de emerald pool bezocht. Dit was in het echt helaas iets minder paradijselijk dan op de foto's. Maar met een kater een beetje ronddrijven in het water is zeker niet vervelend.

Op maandag wederom een beachcleanup. Dit keer vlakbij een militaire basis wat er toe leidde dat we wat hulp van de heren van de basis kregen. Altijd welkom natuurlijk.
In de middag ben ik met een paar andere vrijwilligers aan een bouwprojectje begonnen. Dit is enerzijds om de tijd te vullen en anderzijds om de behoefte aan wat beweging en sport te stillen. We bouwen van bamboe een soort workoutstation. In de hoop dst het uiteindelijk ook daadwerkelijk sterk genoeg is om gebruikt te worden.

Dinsdag, woensdag en donderdag weer duiken. Door de grote hoeveelheid vrijwilligers (ergens tussen de 20 en 30 op het moment) worden er zowel debris- als researchdives gedaan. Dat is mooi, want mijn voorkeur gaat uit naar de debrisdives doordat je hier meer resultaat van je werk ziet. Debris gedaan bij het cliffdiving eiland en wederom een vrijwilliger die met een gopro naar huis ging. Dit is al vaker gebeurd met debrisdives. Uiteraard ook de nodige zonnenbrillen en andere zooi die mensen kwijtraken als je van de rotsen springen.

Vrijdag weer naar het turtlecenter geweest. Dit blijft een van de mooiste en meest bijzondere dingen die ik hier doe. Helaas blijf ik niet nog een maandje langer om het uitzetten van de schildpadden mee te maken.

Het weekend bevatte weer het gebruikelijke avondje uit (of 2). Dit keer naar de "happystreet" geweest. Hier zijn een aantal bars gevestigd die op vermaak anders dan door muziek gericht zijn. Een bar met ladyboys en in schaars bedekkende matrozenpakjes gehulde dames in de bediening dus. Je bent in Thailand of niet zullen we maar zeggen.

Maandagochtend om 5 uur op om samen met Mark (een Canadese vrijwilliger) naar een sportsbar te gaan en de superbowlfinale te kijken. Als je iemand naast je hebt die de sport begrijpt wordt het een stuk aantrekkelijker. Niet de beste wedstrijd maar een biertje om 7 uur smorgens maakte dit helemaal goed.
Bij terugkomst op het resort ingesprongen bij de al begonnen activiteit: het bouwen van een "recyclecenter", ofwel een plek om plastic, blik en glas te scheiden.
Op deze maandag ben ik ook van huisje gewisseld. Ik zit nu in een authentieke Thaise bamboohut. Eenpersoonskamer, dus lekker mijn eigen ruimte en toch ook een mooie ervaring rijker. Zie foto's voor een beeld van mijn nieuwe hutje. Om terug te komen op de kou... In deze hut gebruik in 3 dekens. Maar het is heerlijk om in de frisse lucht te slapen. Het moment van wisselen was misschien niet optimaal aangezien ik al zeker een week verkoyden ben.

In verband met bootproblemen dinsdag niet duiken. Vervangende activiteit: bomen planten in het regenwoud.

Woensdag en donderdag voor mij ook geen duiken. In verband met de verkoudheid is dit een slecht plan. Deze dagen spendeer ik dan ook op het resort. Gelukkig zoeken de vele "huis"dieren me op bij mijn comfortabele hutje. Puppy, de (ietwat dikke) labrador en Money, Golden en Peanut de katten (hiervan zijn er nog meer). Verder biedt ik wat ondersteuning in de keuken bij het maken van lunch en diner en heb ik nog een boek dat toch echt wel uit moet in mijn tijd hier.

Vrijdag weer een geslaagde dag op de boot gehad. Verkoudheid is zo goed als weg dus weer normaal 2 duiken gedaan. Helaas niets bijzonders.
Vrijdagavond een episch feestje gevierd ter ere van het vertrek van een vrijwilliger en gewoon omdat het weekend was. Gegeten bij the hiltop restaurant. Dit is een redelijk luxe tent. Voorafje van gerookte zalm en als hoofd een overheerlijke kreeft. Zie de foto's.

Zaterdag ontspannen en opladen voor de avond. Samen met een paar andere vrijwilliger extra duiken geboekt. Een sunset- en een nightdive. Locatie was Ko Talu, verreweg de mooiste spot onder de local dives. Veel zacht koraal en mooie swimtroughs/ grotten om doorheen te zwemmen. De sunset dive was er een als alle anderen, maar dan op een mooie spot. De nightdive was echt super. In het donker met alleen een zaklamp (wel een hele goede) in het donker het water in en afdalen was een totaal nieuwe ervaring op zich. In een van de swimtroughs was er een (voor mij gewone) jellyfish, wel een hele mooie. Na de duik bleek dit de Spanish dancer te zijn, een zeldzame ontmoeting. Één van de divemasters (met meer dan genoeg duiken op zijn naam) heeft deze nog nooit gezien. Ook een aantal kreeften van behoorlijk formaat gezien. Ik gok op ongeveer een halve meter lang en zeker 20cm breed. Dat zou een stevig maaltje zijn. Uiteraard ook nog een van de wonderen van de natuur uitgeprobeerd. Neerknielen op een zandvlakte, zaklampen uit en flink met de handen spartelen. Er zijn dan een soort lichtdeeltjes te zien (luminescent). Hierne nog even star wars gespeelt met de zaklamp. Een topervaring, zeker voor herhaling vatbaar.

Zondag voor de 2e keer naar de tigertemple. Ik vind het een mooi uitdaging (1237 treden) en er zijn weer genoeg nieuwe mensen die het nog niet gedaan hadden.

Maandag weer duiken bij een kunstmatig rif. Dit keer kon ik daadwerkelijk duiken (vorige keer gemist door verkoudheid). Het is in mijn ogen iets heel bijzonders wst ze proberen. Er groeit alleen nog nauwelijks iets. Visibility was ook vrij matig, rond 1 meter. Maar toch mooi om zo een initiatief te zien. Voor het diner ook een nieuwe ervaring: KFC. Nooit eerder geweest en ook niet echt voor herhaling vatbaar.

Dinsdag weer een gewone duikdag. Zo ook de woensdag. Het duiken blijft heerlijk om te doen. Meer controle maakt het makkelijker om trucjes e.d. te doen en mezelf te vermaken tijdens het onderzoek.

Donderdag zeewier planten. Dit kwam neer op plantjes in de blubber steken en dezelfde blubber gebruiken om rond te springen en elkaar mee lastig te vallen.

Vrijdag beachcleanup. Een prachtige vangst van 185 kilo. Ik blijf me afvragen of er geen betere opties zijn.
Na de beachcleanup naar een muay thai gym om een training te proberen. In de temperatuur nog best een uitdaging. Wel lekker om weer eens iets aan sport te doen en zeker voor herhaling vatbaar. Een beetje op een klein Thais ventje met foamblokken inbeuken en schoppen doet de mens goed.

  • 23 Februari 2014 - 19:36

    Marian Jongejan:

    Wat leuk om je verslagen te lezen en de video's te bekijken. We zijn benieuwd naar je verhalen live.
    Hier alles rustig tussen alle Olympische wedstrijden door. Groet en we begrijpen tot spoedig

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chris

Voor de updates van mijn periode in Thailand.

Actief sinds 03 Dec. 2013
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 5191

Voorgaande reizen:

09 December 2013 - 02 Maart 2014

Duikproject Thailand

Landen bezocht: