De eerste week (en een beetje) - Reisverslag uit Ao Nang, Thailand van Chris Schulte - WaarBenJij.nu De eerste week (en een beetje) - Reisverslag uit Ao Nang, Thailand van Chris Schulte - WaarBenJij.nu

De eerste week (en een beetje)

Blijf op de hoogte en volg Chris

19 December 2013 | Thailand, Ao Nang

Zoals beloofd een stukje over de eerste dagen en het verblijf. Iets uitgesteld door activiteiten, studeren voor Padi en uitjes.
De eerste nacht was even wennen, warm, vochtig, een vrij "stevige" (understatement) matras en een ventilator maakten het wat lastig om te slapen. Gelukkig was ik gebroken van de reis en heb ik dan toch meteen redelijk goed geslapen.

Het verblijf is prima. Een aantal huisjes met golfplaten dak, 3 mensen per huisje en elk huisje met eigen badkamer. Een algemene hut met computers, wifi en wat zitruimte. Het "restaurant" waar het ontbijt en avondeten geserveerd worden. Een algemene toiletruimte. Als laatste nog het kantoortje van de organisatie. Verder worden er (zoals op de foto's ook te zien) nog wat nieuwe huisjes bijgebouwd (het is de bedoeling dat de eerste eind vd maand af is en daarna 1 per maand).

Donderdag de eerste duikdag voor mij. Ter voorbereiding wat theorie kijken en lezen en dan een testje maken. Meteen 100% goed, dat is een lekker begin, maar helaas nog niet voor het eggie. Daarna duiken, best lekker zo'n priveles. Met Franse instructeur, inclusief heerlijk accent, in een zwembadje (op de knieën zittend raak ik bijna de bovenkant en ik kan ongeveer 4 slagen zwemmen) bij een huis in de buurt, een privezwembadje dus. De testduik die ik van te voren gedaan heb maakte deze les meteen makkelijk. Dinsdag de volgende duik, dan in open water.

Vrijdag op bezoek bij een school. Projects abroad heeft een wereldwijd shark awareness programma opgezet. Dit houdt in dat de conservation projecten (zoals die waar ik bij zit) les geven over haaien op scholen. Dit gebeurt samen met de community projecten. Een aantal vrijwilligers hebben een presentatie gegeven en een toneelstukje gedaan over het behoud van haaien. Hierna zijn de kinderen verdeeld in groepen om activiteiten te doen. Haaienhoedjes maken, haaienpuzzels, duiken (met ademautomaat hoofd onder water in een kinderbadje en ik heb met een paar vrijwilligers begeleiding bij de haaienkleurplaten gedaan. De kinderen hier nemen kleuren overigens heel erg serieus, de concentratie op het kleuren is groot en ze kunnen het ook echt goed. Aan het eind van de dag worden er nog wat cadeautjes uitgedeeld aan de kinderen. Als we weg gaan bij de school willen de kinderen allemaal handtekeningen, high-fives en knuffels van de vrijwilligers.
'S avonds is het tijd voor een feestje, het is tenslotte vrijdag en er gaat de volgende dag een vrijwilliger weg. Eerst een drankje bij de "small bar". Deze doet zijn naam eer aan, het is niet meer dan drie krukken op de stoep en een bar van nog geen 2 meter lang. In het assortiment zit een flinke lijst cocktails (goed van smaak overigens) en uiteraard gewoon bier. Hierna door naar de chang bar, wat eigenlijk gewoon een soort Joop/ Bubbels/ enz. is. Inclusief matige mixskills van de dj, maar het is wel gezellig. Dansjes doen op slippers is trouwens wel even wennen.

Zaterdag is dankzij de avond ervoor een zware dag. Katers en het klimaat hier gaan niet goed samen en Chang bier is 6,5%. Ontspannen en niks doen dus.

Zondag
Na de luie dag van zaterdag was ook de zondag vrij. Tijd om het dorp (bij daglicht) te verkennen. Samen met Ben, een Australische vrijwilliger, een rondje door Ao Nang (de dichtstbijzijnde stad/ dorp) gelopen. Uiteraard afgesloten met een Chang biertje. Bij terugkomst bleek dat een aantal vrijwilligers net van plan was om naar de nightmarket in Krabi (dichtstbijzijnde serieuze stad) te gaan. Dit klonk als een goed plan, dus hier maar bij aangesloten. En het was een goed plan, de nightmarket bestaat uit wat kraampjes met variabele spullen voor toeristen, maar belangrijker zijn de eetkraampjes. Verschillende soortenvlees op stokjes, loempia's, gebakken banaan op stokjes, enzovoort. Prima plek om rond de avondmaaltijd te zijn dus.

Maandag, de "werkweek" begint weer. Dit keer mangrovendag. Met de longtailboot richting de mangroven. Helaas niet door de mangroven door de getijden, maar aan de buitenkant gevaren. Het doel was het verzamelen van verschillende zaden om bij het resort te planten. Dat is gelukt ook, 3 vuilniszakken vol. Het planten was een tripje terug naar de kindertijd. Een soort combi van schooltuinen, zandtaartjes maken en spelen in de modder. Dit alles eindigend met een duik in de vijver bij het restaurant.

Dinsdag duiken eerste zee
Dinsdag, 6:30 gaat de wekker. Jeej, eerste duik in zee. We duiken bij een van de "local islands", Koh Yawasaman voor de liefhebbers. Tijdens de eerste duik wat skills gedaan. Masker vol laten lopen, af en op, enzovoort. De rest van de duik: fun dive, top gewoon rondzwemmen dus. Ik gebruik het benoemen van de vissen vooral de Engelse benamingen. Dat is voor mij makkelijker, doen we hier ook. Op de eerste duik meteen geluk: stingray en een seasnake. Uiteraard ookde nodige Nemo's en Dora's. De tweede duik weer wat skills en een stuk fun dive. Dit keer: een school Barracuda's en wederoms een collectie kleurige vissen. In de middag de Padi test gedaan en geslaagd (86%). Daarna ook ervaren wat een dag duiken met je doet. Volledig gebroken, 0,0 energie. Het ietwat gebrekkige drinken tijdens die dag zal er ook meprima
maken hebben dat ik rond 19:30 al in bed lag.

Tweede dag in de zee. Eerste duik weer eerst wat skills en dan vrij zwemmen. Dit keer niet bij de local islands maar bij de phi phi islands. Onderweg nog even het eiland van the beach gezien. Weer genoeg gekleurde vissen gezien. Ik ga deze niet allemaal benoemen, dat wordt een flinke lijst. Over het algemeen: Nemo's, Dora's, groupers, snappers, parrot fish, butterfly fish en meer waar ik nog niet echt namen van weet. De 2e duik verliep iets anders. Het plan was om eerst 5/ 10min navigatie te doen en dan de rest vrij duiken. Door een klein misverstandje met de instructeur ging dit mis. Ik dacht dat ik nog een stukje verder moest, hij dacht dat hij had aangegeven dat we klaar waren en gewoon gingen duiken. Ik zwom, uiteraard perfect navigerend, door en weg was de instructeur. Geen probleem, netjes een minuut rondgekeken en daarna naar boven gegaan. Zonde van de duiktijd, maar ook een goede oefening. Hiermee is wel het eerste deel afgerond en de Padi binnen. Deze dag wel een stuk minder moe dan de dag ervoor. Veel eten en drinken helpt dus :).

Derde duikdag weer local (Koh Yawabon en Koh See). Deze dag meteen verder met de advanced course. Naturalist (herkenning van vissen en ander onderwaterleven) en navigation (op de compas oa. vierkantjes zwemmen onder water). Bijzondere bezichtigingen 1e duik: zeepaardje, banded seasnake en een heel klein stukje van mijn eerste haai, een bamboo shark verstopt onder een rots. Tweede duik: nudie branch (zeeslak) die eieren aan het leggen was. Deze dag ook ervaren dat je het koud kan hebben in Thailand. Net uit het water, midden op zee en een windje erop, dan valt het toch tegen. Maar ach, het zal bij jullie wel kouder zijn. Ik heb overigens nog geen schoenen aan gehad sinds ik hier ben.

Bijgevoegd zitten wat foto's van het resort, een voor Patrick en een van het uitzicht van het strand van Ao Nang. De beeldschermen van de computers hier zijn van erg matige kwaliteit, dus ik weet niet hoe goed de foto's zijn. Het echte uitzoeken begint thuis dus pas :).